Retro vreckovky
Zaujímavosti:
Sme radi, že vás výzva zaujala. Dostali sme celkom pekné množstvo rôznych retro vreckoviek, ktoré ste našli nielen vo vašich šuplíkoch a skriniach, ale aj u vašich známych a hlavne starých rodičov. Niektoré zbierky detských či dospeláckych vrecoviek sú ozaj unikátne.
Tí, ktorí sa do výzvy naplno zapojili, nám prezradili, že používaním retro vreckoviek alebo textílnych utierok ušetrili desiatky až stovky vreckoviek a papierových utierok. Našli sa však aj takí, ktorí by sa do výzvy nezapojili, lebo im to príde z hľadiska hygieny nesprávne. Avšak väčšina z vás v kuchyni používa textilné utierky a nie papierové.
Tešia nás aj reakcie tých, ktorí si alternatívy osvojili a budú ich používať aj naďalej. Prekvapili nás hlavne účastníci, ktorí si svoje vreckovky vyrobili sami.
Ďakujeme veľmi pekne všetkým, ktorí ste sa zapojili. Veríme, že si túto zmenu osvojíte a budete ju i naďalej využívať vo svojom živote.
Vaše bezprostredné reakcie:
Lukáš B.
Zuzana P.
– Lívia C.
Karin L. M
Dominika L. M
Monika V.
MŠ Bystré.
Môj otec vôbec nepoužíva papierové vreckovky. Ja som ušetrila asi 5 balíčkov používaním látkových vreckoviek.
Veronika
ZŠ Rejdová
Treba vedieť

Čo je ODPAD a kto je zaň zodpovedný? Odpoveď by sa menila podľa doby, v ktorej by sme žili. Boli časy, keď toto slovo ani neexistovalo. Boli obdobia, nie tak dávno minulé, keď sa plytvalo minimálne, lokálne a komunitne.
Dospeli sme aj do štádia, so začiatkom počas priemyselnej revolúcie, kedy sme verili v nevyčerpateľnosť zdrojov a neobmedzený rast. V tomto ekonomickom režime bol odpad chcený a žiadaný. VIAC vyrábať na jednej strane si žiadalo VIAC vyhadzovať na strane druhej. Skonštruovali sme globálnu mašinu na výrobu odpadu, tzv. systém zober – vyrob – použi - vyhoď alebo lineárnu ekonomiku rastu, ktorá nám mala naplniť predstavu o blahobyte na Zemi. A hoci už žijeme v inej dobe, „mašina“ funguje ďalej. Kam nás doviedla, posúďte sami...
Pomer odpadu a produktu je 9:1. Odpad vzniká v každej fáze života produktu – od ťažby, cez výrobu, distribúciu, spotrebu, až po jeho zneškodnenie. Nielen ten štandardný (tuhý, kvapalný a plynný), ale aj ľudský. Iba 20 % populácie spotrebúva približne 80 % všetkých prírodných zdrojov. Druhy vymierajú 100-násobne rýchlejšie ako bez činnosti človeka. Životný štýl vyspelých krajín dosahuje ekologickú stopu na úrovni 3 až 9 planét. Iba 1 % populácie prispieva emisiami oxidu uhličitého 2-krát viac než zvyšok sveta. Až 40 % ľudí žije v chudobe a ich číslo rastie. Môžeme konštatovať, že náš rozvoj rozhodne nie je udržateľný ani spravodlivý.
Vitajte v novej geologickej epoche Zeme nazvanej Antropocén, konštatuje Správa o ľudskom rozvoji (UNDP, 2020). Doby, v ktorej dominantným rizikom pre naše prežitie sme my sami. Na jej začiatku stojíme pred výzvou: Ako spojíme ľudský rozvoj s regeneráciou životného prostredia a nie s jeho drancovaním?
Dôležité je povedať, že cesta existuje. Je v prírode a je v nás. Predstavte si systém, v ktorom suroviny neustále kolujú, ktorý neplytvá, nie je toxický, nevytvára odpad, podporuje život a jeho rozmanitosť. Čo vám to pripomína? ...miliardy rokov osvedčený prírodný spôsob hospodárenia, ktorého sme sami súčasťou. Postupne rastie globálny tlak a úsilie o etablovanie nového modelu, tzv. obehovej ekonomiky, resp. hospodárstva, inšpirovaného prírodnými systémami. V najbližších desaťročiach bude našou stávkou na budúcnosť.
Odpadová „mašina“, ktorú sme vytvorili v dobe minulej, však stále zotrvačne funguje ďalej. No jedine my ju dokážeme preprogramovať. Ako jednotlivci máme dve možnosti: 1. zvaliť vinu na systém a fungovať ako obvykle alebo 2. uvedomiť si, že systém sme my. Sme politici, manažéri, učitelia, spotrebitelia, ktorí majú každý deň v rukách moc tvarovať ho a meniť.
Odpoveď na úvodnú otázku preto v súčasnej dobe znie: „Chyba nie je v našich hviezdach, ale v nás samotných.“ (Shakespear v diele Julius Caesar)
Počet zapojených účastníkov
843
Výsledky
Textilnými utierkami a bavlnenými vreckovkami sa dajú mesačne ušetriť desiatky až stovky papierových utierok a vreckoviek, ktoré bežne používame.
Viac o výsledkoch
Ocenení účastníci
Zuzana P.Ivana J.
žiacke tímy zo Zš a Mš Vrádište a MŠ Valaliky